Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van de website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. In Nederland is het verboden om onderscheid te maken tussen mensen met en zonder een beperking bij het aanbieden van goederen en diensten. En daar vallen websites dus ook onder. Denk hierbij vooral aan (semi-)overheid instanties, maar wat kun je zelf doen om je website toegankelijker te maken? Wij doken dieper in op dit onderwerp.
Digitale toegankelijkheid staat eigenlijk voor het rekening houden met alle doelgroepen bij het ontwerpen en realiseren van online documenten, apps of websites. Zodat deze informatie en diensten even bruikbaar zijn voor mensen met een functiebeperking als voor mensen zonder functiebeperking. Dit om te voorkomen dat er mensen worden buitengesloten.
Ruim 4 miljoen mensen in Nederland hebben een beperking. Hierbij wordt snel gedacht aan mensen die blind, doof of wellicht immobiel zijn. Echter vallen mensen met dyslexie, kleurenblindheid of een cognitieve beperking ook onder deze groep. Het is een feit dat een beperking in het dagelijks leven onderhevig is aan vele uitdagingen. Helemaal nu er steeds meer online van ons wordt verwacht. Denk aan mobiel betalen, zorgdeclaraties via app of het online boeken van een vakantie. Hierdoor wordt deze groep er dagelijks van weerhouden om op een gelijkwaardige manier deel te nemen aan de samenleving. Het vergroten van het bewustzijn rondom digitale toegankelijkheid en het bijdragen aan verbetering hiervan is daarom erg belangrijk.
De fijne bijkomstigheid bij het creëren van toegankelijke websites, is dat uiteindelijk iedereen hier profijt van heeft. Want ook voor mensen zonder beperking is het fijn als een website overzichtelijk, duidelijk en gemakkelijk werkt. Daarnaast blijkt dat als websites goed scoren op toegankelijkheid ze een groter publiek bereiken en hierdoor hoger ranken in Google. Kijk dat is nog eens een win-win situatie.
Maar wat kun je nu zelf doen? We delen het op in 4 verschillende onderdelen:
Alle informatie waarneembaar maken.
Navigatie van app en website gemakkelijk te hanteren is.
Bied een duidelijke navigatie en gebruik begrijpelijke taal.
Denk vooruit en niet alleen in het nu. Wees voorbereid.
Meer weten wat je kunt betekenen op het gebied van Digitale toegankelijkheid? We denken graag met je mee.
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.