Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 22 februari 2019
Waarschijnlijk maak je er al gebruik van zonder dat je je er bewust van bent, een ‘Mijn Omgeving’. Denk hierbij aan een aparte pagina die toegankelijk is met een gebruikersnaam en wachtwoord. Zoals bijvoorbeeld bij je telefoonprovider, waar een persoonlijk overzicht wordt getoond van je gekozen abonnementen en belkosten. Het wordt daarom ook wel een persoonlijk dashboard genoemd, met een duidelijke weergave van al je gegevens. Waarom zijn deze beveiligde dashboards zo populair bij bedrijven en wat is er zo handig aan? We leggen het graag aan je uit.
Gasten willen snel en veilig (deel)betalingen verrichten, informatie over een reservering opvragen en hun gegevens aanvullen. Het voornaamste doel van een Mijn Omgeving is vergemakkelijken van administratieve handelingen met klantgegevens. Zo bied je de klant zelf de mogelijkheid gegevens te controleren en aan te passen. Mensen willen graag de controle houden over hun eigen boeking en zelf kunnen wijzigen of inzien. Sterker nog, ze verwachten dit ieder moment van de dag te kunnen doen, ook als je receptie gesloten is.
Mocht er een adreswijziging zijn of als de gast nog aanvullende gegevens wil achterlaten kan dat binnen het account. Daarnaast kunnen aanvullende gegevens ingevuld worden die bijvoorbeeld niet altijd tijdens het boekingsproces gevraagd worden om deze kort en snel te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld gegevens van de medereizigers.
De gast kan eerdere en lopende reserveringen inzien. Denk hierbij aan informatie over de status van de reservering, het reserveringsnummer, aankomst- en vertrekdata, persoonsgegevens, de prijsopbouw en geboekte extra's.
Per reservering kan de gast zien wat de status van een betaling is, wat de betalingstermijnen zijn, wat er open staat en wat voldaan is. Mocht online betalen mogelijk zijn dan kan de gast direct via de beschikbare betaalmogelijkheid het openstaande bedrag voldoen.
Wanneer je documenten in het reserveringssysteem koppelt aan een reservering kunnen gasten deze bekijken in de Mijn Omgeving. Denk hierbij aan een PDF met de definitieve bevestiging of informatie over de algemene voorwaarden.
Extra verkoop stimuleren kan via de Mijn Omgeving. Denk hierbij aan het bijboeken van bijvoorbeeld lakenpakketten, fietsverhuur of ontbijtservice. De beschikbare extra's artikelen om te boeken worden opgehaald uit het reserveringssysteem en bij de gemaakte reservering in de Mijn Omgeving weergegeven.
Wanneer er slagbomen zijn op het park kan het handig zijn dat je vooraf al het kenteken weet van de voertuigen van je gasten. Bijvoorbeeld als het slagboomsysteem herkenning heeft op kentekens.
Een Mijn Omgeving is ook erg interessant voor huiseigenaren. Dit is een aparte omgeving waarop zij kunnen inloggen om inzicht te krijgen in de bezetting per accommodatie en eventueel blokkeringen kunnen doorvoeren. Daarnaast kun je documenten zoals afrekeningen en overzichten delen met huiseigenaren. Dit scheelt behoorlijk wat administratieve handelingen en bespaart een hoop tijd.
Wanneer er dankzij een Mijn Omgeving meer taken door de klant zelf gedaan kunnen worden, dan is dat efficiënter voor het bedrijf. Al is waarschijnlijk het inzicht in het gedrag van je gasten de grootste reden, zodat je hier gericht op kunt inspelen. Om zo weer het einddoel te bereiken en dat is uiteraard meer conversie.
Is een Mijn Omgeving alleen maar voor grote bedrijven interessant? Nee absoluut niet. Het levert je al gauw tijdwinst op en daarnaast zorgt het voor meer tevreden klanten. Dat betaalt zich uiteindelijk snel terug: kostbare tijd besparen doordat alle gegevens op één centrale plek gebundeld staan.
Kaj is consultant bij Holiday Media
Benieuwd of een Mijn Omgeving iets voor je bedrijf kan betekenen? We vertellen graag alle mogelijkheden.
Benieuwd naar de mogelijkheden of de kosten?
De plattegrond is een onmisbaar onderdeel van een recreatiebedrijf op een website. Een goede plattegrond is een belangrijke manier om een gast kennis te laten maken met een camping of bungalowpark. Het draagt bij aan de sfeer en inspireert gasten om een vakantie te boeken.
Waarschijnlijk maak je er al gebruik van zonder dat je je er bewust van bent, een 'Mijn Omgeving'. Denk hierbij aan een persoonlijk dashboard dat toegankelijk is met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Hoe bied je je gasten de zekerheid van veilig online betalen en welke mogelijkheden zijn er? En geldt dit ook voor de buitenlandse gasten?
Een gastenmailing is bij uitstek geschikt om de klantenbinding te vergroten. De ontvanger ontvangt de e-mail(s) namelijk pas nadat er een boeking is gemaakt.