073 - 627 1240

Nieuws

Nieuwe telecomwet per 1 oktober 2009

maandag 28 september 2009

In Nederland bestaat een verbod op het versturen van ongevraagde bulk e-mail, in de volksmond ook wel SPAM genoemd. Al langere tijd is het verboden om deze te versturen naar consumenten.
Dit verbod wordt per 1 oktober uitgebreid, waardoor ook geen ongevraagde bulk e-mail meer mag worden verstuurd naar bedrijven. Wanneer is een bericht bulk e-mail? Kunt u nog wel nieuwsbrieven sturen naar uw klanten? Onderstaand vindt u een korte uitleg over de nieuwe wetgeving.

WAT IS SPAM?
Dit zijn o.a. ongevraagde elektronische berichten, zoals e-mail, fax, sms, mms, berichten op netwerksites etc. Een bericht moet aan een aantal eisen voldoen om niet als bulk e-mail te worden beoordeeld:
1) Toestemming van de ontvanger
2) Identiteit van verzender bekend
3) Mogelijkheid tot afmelden

TOESTEMMING VAN DE ONTVANGER (OPT-IN)
Een ontvanger moet uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven om berichten te willen ontvangen. ‘Uitdrukkelijk’ betekent dat een ontvanger zelf actie heeft ondernomen om toestemming te geven, specifiek voor het te krijgen bericht, nieuwsbrief etc.
Een uitzondering hierop is het verzenden van mail aan bestaande klanten (zie alinea "Berichten aan klanten".

IDENTITEIT VAN VERZENDER BEKEND

Een ontvanger moet kunnen zien van wie bijvoorbeeld de nieuwsbrief afkomstig is. De verzender moet in elk verzonden bericht haar werkelijke identiteit (naam, adres, woonplaats, KvK) vermelden. Het is niet toegestaan om aliassen of pseudoniemen te gebruiken.

MOGELIJKHEID TOT AFMELDEN (OPT-OUT)
In elk ontvangen bericht moet een ontvanger kunnen zien bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op de verstuurde nieuwsbrieven en berichten. Dit geldt zowel voor berichten waarvoor toestemming is gegeven, als voor berichten aan klanten.

BERICHTEN AAN KLANTEN
Als een product of dienst is verkocht, is er sprake van een klantrelatie. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer bij de verkoop wordt verkregen, moet de klant wel verteld worden dat de contactgegevens gebruikt kunnen worden voor mailings en de klant moet de mogelijkheid worden geboden om ongevraagde berichten te weigeren, zonder (financiële) consequenties.

Een klant hoeft niet om toestemming te worden gevraagd als u hem een bericht wilt sturen over een soortgelijke dienst of product. Hierbij wordt afzonderlijk bekeken of het voor de klant logisch is dat hij na de koop van product x, een bericht over product y krijgt.

Let op! Iemand die informatie aanvraagt en prospects zijn geen klanten! Zij mogen dus niet zonder expliciete toestemming op een verzendlijst van een nieuwsbrief worden geplaatst.

HUIDIGE ADRESSENBESTAND
Bovenstaande regels gelden ook voor het huidige adressenbestand. Dit betekent dat voor 1 oktober alle adressen, waarvan geen specifieke toestemming is verkregen voor het sturen van nieuwsbrieven, alsnog toestemming gevraagd moet worden.

Volgens de wet moet de verzender kunnen bewijzen dat toestemming is gegeven voor het versturen van berichten. Indien je mondeling akkoord hebt bij bijvoorbeeld een verkoop, wordt aangeraden op een apart toestemmingsformulier voor mailingen (die voldoet aan bovenstaande regels) een handtekening te laten zetten of de klant akkoord gaat met het ontvangen van berichten.

WIST JE DAT…

…SPAM oorspronkelijk ingeblikte ham is en na een sketch van Monthy Python wordt geassocieerd met ‘mechanisch geproduceerd wat door je strot wordt geduwd’.

Nieuwsarchief